Κεντρικό ρόλο στην απόπειρα διακίνησης των εκατοντάδων μεταναστών από τη Λιβύη στις ακτές της Ιταλίας φέρονται να έχουν ορισμένοι από τους εννέα Αιγυπτίους, που κατηγορούνται ως μέλη του δουλεμπορικού κυκλώματος το οποίο ευθύνεται για το πολύνεκρο ναυάγιο ανοικτά της Πύλου.
Σύμφωνα με στελέχη του Λιμενικού, μεταξύ των διωκομένων συγκαταλέγεται αλλοδαπός που περιγράφεται ως «δεξί χέρι» του κυβερνήτη του αλιευτικού. Αυτό τουλάχιστον φέρεται να προκύπτει από τις καταθέσεις των συνολικά 9 διασωθέντων που κατέθεσαν στο πλαίσιο της έρευνας με την ιδιότητα των μαρτύρων.
Αντίστοιχα, μεταξύ των υπολοίπων κατηγορουμένων φέρονται να συγκαταλέγεται ένας Αιγύπτιος που περιγράφεται από πηγές στο Λιμενικό ως «μηχανικός» ίσως επειδή αναγνωρίστηκε από τους επιβαίνοντες στο σκάφος ως το άτομο ή ένα από τα άτομα που βοήθησαν να αποκατασταθεί η βλάβη στη μηχανή του σκάφους όταν αυτό ακινητοποιήθηκε όσο ακόμη βρισκόταν κοντά στις ακτές της Λιβύης. Οι ίδιες πηγές ενημέρωσης ανέφεραν επιπλέον ότι ένας τουλάχιστον από τους διωκόμενους συμμετείχε στον εκφοβισμό όσων επιβατών αντιδρούσαν στην προοπτική να συνεχίσουν, παρά τις αντιξοότητες, το ταξίδι προς την Ιταλία. Για να επιβάλουν την τάξη, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ορισμένα μέλη του κυκλώματος χρησιμοποιούσαν σχοινιά εν είδει μαστιγίων για να χτυπούν όσους αντιστέκονταν.
Τα παραπάνω μένει φυσικά να επιβεβαιωθούν στο στάδιο της κύριας ανάκρισης και ενόψει των απολογιών των 9 συλληφθέντων τη Δευτέρα στον ανακριτή Καλαμάτας. Αντιμετωπίζουν βαριές κατηγορίες για συγκρότηση εγκληματικής οργάνωσης, πρόκληση ναυαγίου, συμμετοχή σε διακίνηση μεταναστών κ.ά. Τα στελέχη του Λιμενικού κατέληξαν στους 9, αρχικά ξεχωρίζοντάς τους ως υπόπτους λόγω συμπεριφοράς, ενώ στη συνέχεια επέδειξαν φωτογραφίες τους στους υπόλοιπους διασωθέντες, με τους τελευταίους να αναγνωρίζουν στα πρόσωπά τους ορισμένα από τα άτομα που είχαν την ευθύνη για το ταξίδι. Οι οκτώ αναγνωρίστηκαν απ’ όλους τους μάρτυρες, ενώ ένας από λιγότερους και γι’ αυτό την Πέμπτη προέκυψε προσωρινά διχογνωμία ανάμεσα σε Λιμενικό και Εισαγγελία για τον τελικό αριθμό των συλληφθέντων. Προανακριτικά, όλοι πλην ενός που φέρεται να παραδέχθηκε την εμπλοκή του στην υπόθεση, αρνήθηκαν τις κατηγορίες. Μένει να διαπιστωθεί τη Δευτέρα εάν θα τηρήσουν την ίδια στάση ενώπιον του ανακριτή. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κυβερνήτης του πλοίου φέρεται να βρισκόταν κλειδωμένος στη γέφυρα και εντέλει να συγκαταλέγεται μεταξύ των αγνοουμένων.
Πρόθεση των στελεχών του Λιμενικού είναι η διεύρυνση της έρευνας για τη δράση κυκλωμάτων που δρουν σε Αίγυπτο και Συρία και ευθύνονται για δεκάδες δρομολόγια θανάτου στη Μεσόγειο. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε διάστημα μόλις δύο μηνών, όπως αναφέρει η Καθημερινή, πιθανόν το ίδιο κύκλωμα έχει οργανώσει ούτε λίγο ούτε πολύ 18 παρόμοια ταξίδια από τις ακτές της Λιβύης με τελικό προορισμό την Ιταλία! Ηδη έχει ζητηθεί η συνδρομή της ευρωπαϊκής αστυνομικής υπηρεσίας Europol προκειμένου οι λιμενικές και αστυνομικές αρχές σε Ελλάδα και Ιταλία να πετύχουν την απενεργοποίηση των μελών του στενού πυρήνα του κυκλώματος.
Εν τω μεταξύ, πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας και του Λιμενικού επιβεβαίωσαν ότι το πλήρωμα του σκάφους του Λιμενικού χρησιμοποίησε σχοινί προκειμένου να δέσει το πλοιάριο και να διενεργήσει έλεγχο για τις συνθήκες που επικρατούσαν σ’ αυτό. Με τους επιβαίνοντες στο αλιευτικό να λύνουν το σχοινί προκειμένου να μπορέσουν να συνεχίσουν τον πλου προς Ιταλία.