Με τη σύλληψη εννέα διακινητών χθες το απόγευμα στην Καλαμάτα γράφτηκε ένα ακόμη κεφάλαιο της πρωτοφανούς τραγωδίας με το ναυάγιο στην Πύλο που συνέβη σε διεθνή ύδατα.
Πιο συγκεκριμένα, η Λιμενική Αρχή Καλαμάτας με τη συνδρομή των στελεχών της Διεύθυνσης Ασφαλείας και Προστασίας Θαλασσίων Συνόρων (ΔΑΠΘΑΣ), σε συνεργασία ως προς την έρευνα με το κινητό γραφείο επιχειρήσεων (Mobile Office) της EUROPOL, από την οποία ζητήθηκε η συνδρομή της στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Επιχειρήσεων (ΕΣΕ), συνέλαβε εννέα άνδρες που βρίσκονται ανάμεσα στους 104 διασωθέντες. Είναι Αιγύπτιοι ηλικίας 26, 21, 40, 36, 32, 26, 22, 29 και 20 ετών, μέλη του πληρώματος του πλοίου οι οποίοι είχαν διακριτούς ρόλους στη μεταφορά των υπολοίπων.
Συνελήφθησαν για παράνομη είσοδο στη χώρα, για παράνομη διακίνηση αλλοδαπών, κατά παράβαση του Ν. 3386/2005 και του Ν. 4251/2014 όπως ισχύουν, καθώς επίσης και των άρθρων 187 (εγκληματική οργάνωση), 277 (πρόκληση ναυαγίου), 302 (ανθρωποκτονία από αμέλεια) και 306 (έκθεση ζωής σε κίνδυνο) του Π.Κ.
Υπό το συντονισμό του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής, έχουν διασωθεί μέχρι στιγμής 104 άτομα και έχουν ανασυρθεί 78 σοροί.
Οι έρευνες για τον εντοπισμό αγνοουμένων στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή συνεχίστηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας χωρίς αποτελέσματα. Συμμετείχαν μία Φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού και από 2 έως 9 παραπλέοντα πλοία. Τα πλωτά του Λιμενικού θα αρχίσουν σήμερα το πρωί τις έρευνες.
Το ότι για σχεδόν δύο ημέρες δεν έχει εντοπιστεί ούτε ένας αγνοούμενος κάνει τους αρμόδιους απαισιόδοξους για τη συνέχεια και αυξάνει τους φόβους ότι έχει συμβεί ίσως το πιο πολύνεκρο ναυάγιο στη Μεσόγειο. Κανείς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει πόσοι ήταν οι επιβαίνοντες με ακρίβεια. Ίσως μόνο οι διακινητές να έχουν εικόνα οι οποίοι ανακρίνονται. Έχει ακουστεί από μαρτυρίες διασωθέντων, οι οποίοι όμως δεν μπορούν να έχουν ξεκάθαρη εικόνα, ότι επέβαιναν από 500 έως και 750 άτομα.
Η τραγική εικόνα που σχηματίζεται είναι ότι μεγάλος αριθμός μετανάστες, κυρίως γυναίκες και παιδιά ήταν κλειδωμένοι στο αμπάρι του σιδερένιου αλιευτικού και αν συμβαίνει αυτό το μοιραίο σκαρί τους πήρε μαζί του στον υγρό τάφο, στο βαθύτερο σημείο της Μεσογείου. 100παδες ψυχές στοιβαγμένες και κλειδωμένες σε έναν χώρο 30-40 τετραγωνικών μέτρων.
Όπως υπογραμμίζουν στελέχη του Λιμενικού είναι μία τακτική που ακολουθούν οι διακινητές προκειμένου να έχουν πιο εύκολα υπό έλεγχο τον μεγάλο αριθμό μεταναστών και να αποφεύγουν τις αναταραχές μέσα στο σκάφος.
Όπως επισημαίνουν στελέχη του Λιμενικού, το modus operandi για τη μεταφορά μεταναστών από τη Λιβύη στην Ιταλία βρίσκεται σε εξέλιξη τα τελευταία 2-3 χρόνια και οι παράνομες μεταφορές αυξάνουν όσο κυλάει ο χρόνος. Τους τελευταίους τρεις μήνες έχουν εντοπιστεί 10 τέτοιου είδους μεταφορές.
Όπως επισήμανε ο επικεφαλής της Frontex η λύση ώστε να σταματήσουν οι μεταφορές μεταναστών πρέπει να δοθεί από ψηλά.
«Δεν πρόκειται να λυθεί το ζήτημα μόνο επιχειρησιακά. Χρειάζεται πρόληψη. Οι Βρυξέλλες πρέπει επιτέλους να λάβουν μέτρα, να σπάσουν αβγά» υποστηρίζουν στελέχη της Frontex και του Λιμενικού. Ένα πρώτο μέτρο θα ήταν να μην έχουν δικαίωμα να ζητήσουν πολιτικό άσυλο όσοι μεταφέρονται παράνομα στην Ευρώπη, ώστε να λειτουργήσει αποτρεπτικά».
Για την έρευνα και διάσωση επισημαίνεται και όσα λέχθηκαν γιατί δεν επενέβη το Λιμενικό να σταματήσει τον πλου του θανάτου, αναφέρεται από κύκλους του Λιμενικού ότι «με τη βία δεν μπορούν να παρέμβουν. Δεν προβλέπεται από καμία διεθνή σύμβαση».