Τα δύο άστρα που σχεδίασε ο Μηνάς και δεσπόζουν πάνω από την είσοδο του διάσημου μυκονιάτικου κλαμπ «Αστρα» έγιναν το μήλον της Εριδος ανάμεσα στον γιο και κληρονόμο του σχεδιαστή Αρίωνα Σπυρίδη, που έστειλε εξώδικο, και τον Μπάμπη Πασάογλου, ιδιοκτήτη της επιχείρησης. Σύμφωνα με αυτό, παρότι ο αείμνηστος σχεδιαστής είχε κατοχυρώσει το συγκεκριμένο σχέδιο το 1989 στον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας (ΟΒΙ), 30 χρόνια μετά ο Πασάογλου καταθέτει το ίδιο ακριβώς ως δικό του.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο εξώδικο, «ο δεύτερος εξ ημών (Μπάμπης Πασάογλου) κατέθεσε ως σήμα το έργο του Μηνά “Αστρα”, παραβιάζοντας όχι μόνο το δικαίωμα πνευματικής ιδιοκτησίας επί αυτού, το οποίο μετά τον θάνατο του Μηνά Σπυρίδη έχει μεταβιβαστεί λόγω κληρονομικής διαδοχής εκ διαθήκης στον δεύτερο εξ ημών (Αρίων Σπυρίδης) και προστατεύεται και ως βιομηχανικό σχέδιο με αριθμό 6004501, αλλά και το προγενέστερο ημεδαπό σήμα “Αστρα” με αριθμό 186405, το οποίο ανήκει στην πρώτη εξ ημών».
Ο Πασάογλου φέρεται να προέβη στη συγκεκριμένη κίνηση σχεδόν έξι μήνες πριν από τον θάνατο του Μηνά («έφυγε» στις 25 Μαρτίου του 2020) χωρίς να ενημερώσει κανέναν, ούτε φυσικά τον σχεδιαστή.
Ο γιος και κληρονόμος του Μηνά, Αρίων Σπυρίδης, ανακάλυψε τυχαία τα «Αστρα» του πατέρα του κατατεθειμένα ως πνευματική ιδιοκτησία του Μπάμπη Πασάογλου, κάτι που τον εξέπληξε και τον ενόχλησε.
Μετά την αποκάλυψη θέλησε εξαρχής να λύσει το θέμα χωρίς να καταφύγει στα δικαστήρια, προσπαθώντας να επικοινωνήσει τηλεφωνικά με έναν φίλο του πατέρα του, που και ο ίδιος γνωρίζει πολλά χρόνια.Κάτι όμως που δεν κατέστη δυνατό, αφού ο Πασάογλου δεν απάντησε στις κλήσεις του. Ο θιγόμενος όμως κατάφερε να εντοπίσει τον γιο του επιχειρηματία Τζάρεντ, χωρίς όμως να βγάλει κάποια άκρη για το θέμα μετά τη συζήτηση που είχαν. Γι’ αυτό ύστερα από αρκετή αναμονή κατέφυγε σε εξώδικη διαμαρτυρία ζητώντας να λυθεί το θέμα που προέκυψε χωρίς οι δύο πλευρές να καταλήξουν στα δικαστήρια.
Εξώδικο χωρίς απάντηση
Το εξώδικο προς τον Πασάογλου, που κοινοποιήθηκε στη Μύκονο στις 27 Μαρτίου, αναφέρει μεταξύ άλλων: «Η εταιρεία σας εκμεταλλεύεται το διάσημο μπαρ “Αστρα” στην πόλη της Μυκόνου, και συγκεκριμένα στην περιοχή Τρία Πηγάδια. Ενα τεράστιο μέρος της επιτυχίας αυτού οφείλεται και στον σχεδιασμό του χώρου και των επίπλων από τον Μηνά Σπυρίδη».Ακολούθως επισημαίνει: «Οι δημιουργίες του, όπως ενδεικτικά το περίφημο σχέδιο “Αστρα”, που χρησιμοποιείται ως επωνυμία, διακριτικός τίτλος και διακριτικό γνώρισμα του καταστήματος, καθώς και ο λεπτομερής σχεδιασμός, η διαμόρφωση και κατασκευή του εσωτερικού και εξωτερικού χώρου του καταστήματος, και συγκεκριμένα ο ενιαίος ξύλινος πάγκος του μπαρ με τον μηχανισμό που ανοιγοκλείνει ώστε να επιτραπεί η είσοδος εσωτερικά του μπαρ, η διάσημη οροφή που μοιάζει με αληθινό νυχτερινό ουρανό, το τραπέζι εσωτερικά του χώρου που βρίσκεται δεξιά από την είσοδο, η ένθετη ανοξείδωτη βιτρίνα εντός του καταστήματος που περιέχει τα “Αστρα” του Μηνά, οι ειδικές ανατομικές λαβές στην πόρτα του μπάνιου, τα εξωτερικά τραπέζια δεξιά και αριστερά της εισόδου κ.λπ., είναι έργα πνευματικής ιδιοκτησίας τα οποία έχουν προσδώσει στο κατάστημα και κατ’ επέκταση στην επιχείρησή σας και σε σας σημαντική και αναγνωρισμένη καλλιτεχνική αξία».
Στη συνέχεια του εξωδίκου αναφέρεται ότι τόσο η υπογραφή του Μηνά όσο και το ημεδαπό σήμα «Αστρα» που χρησιμοποιεί η επιχείρηση σε «ποτήρια, τασάκια και είδη ένδυσης» αποτελούν κατοχυρωμένα σήματα του αείμνηστου σχεδιαστή στην Ευρώπη και επομένως και στην Ελλάδα.
Δεν ζήτησε ποτέ λεφτά
Οσο ζούσε ο Μηνάς δεν είχε ζητήσει ποτέ ούτε ένα ευρώ από τον Πασάογλου για τη χρήση των δύο αστεριών του από την επιχείρηση και το ίδιο έπραξε ο γιος του Αρίων, μέχρι την ημέρα που ανακάλυψε ότι ο επιχειρηματίας είχε καταθέσει το σήμα του πατέρα του ως δικό του. Ακολούθως ο γιος του ανθρώπου που γήτευε το μέταλλο κάλεσε τον Πασάογλου να λύσουν το ζήτημα «φιλικά και με εποικοδομητικό για αμφότερες τις πλευρές τρόπο», ενώ ζήτησε να συναντηθούν ώστε να συζητηθούν οι όροι χρήσης των έργων του πατέρα του «τόσο για τη μέχρι τώρα χρήση τους όσο και για το μέλλον».
Κλείνοντας το εξώδικο, ο Αρίων Σπυρίδηςθεωρούσε ευνόητο ότι η άλλη πλευρά δεν έχει δικαίωμα να χρησιμοποιεί με οποιονδήποτε τρόπο τα δικαιώματά του πάνω στα έργα του πατέρα του, ούτε φυσικά να τα παραχωρήσει σε τρίτους ή να δώσει άδεια χρήσης και εκμετάλλευσής τους. Αφησε περιθώριο δύο εβδομάδων στον Πασάογλου για να συναντηθούν μέχρι τις 10 Απριλίου, χρονικό διάστημα που πέρασε χωρίς να υπάρξει ούτε ένα τηλεφώνημα από τον επιχειρηματία.
Κάτι που φέρεται να δείχνει ότι είτε η άλλη πλευρά επιλέγει προς το παρόν τη σιωπή και αναμένει τη δικαστική αντιπαράθεση που πλέον είναι προ των πυλών είτε σκέφτεται ακόμη πώς θα απαντήσει.
«Αστρα» σε T-shirts
Ο Μπάμπης Πασάογλου είχε ζητήσει πριν από χρόνια να αγοράσει τα συγκεκριμένα σήματα, αλλά ο Μηνάς αρνήθηκε να του τα πουλήσει, για να φτάσουμε πλέον στο σήμερα και στα όσα συμβαίνουν.
Ποτέ όμως δεν του είπε τίποτε για τα T-shirts ή τα παρεό που πούλαγε με σήμα τα περίφημα δικά του «άστρα», επειδή ο Πασάογλου ήταν φίλος του.
Θεωρείται βέβαιο ότι όσο νερό κι αν έβαλε στο κρασί της η οικογένεια του διάσημου σχεδιαστή που ξέφυγε από τα στενά όρια της Ελλάδας στη συγκεκριμένη υπόθεση θα κινηθεί πλέον με όλα τα ένδικα μέσα προκειμένου να προστατέψει τα κεκτημένα της. Ακόμη και τώρα όμως αν ο Πασάογλου επικοινωνήσει, ο γιος του σχεδιαστή επιθυμεί να κλείσει το θέμα φιλικά και εκτός δικαστηρίων, τα οποία πάντα απεχθανόταν ο Μηνάς, έστω κι αν αφορούσαν τα κεκτημένα του. Κεκτημένα που αποκτήθηκαν μέσα από τη δουλειά του όταν έφυγε από την Ελλάδα νέος για να μεγαλουργήσει πρώτα στην Αμερική και κατόπιν στην Ευρώπη, με τους Rolling Stones, τον Λου Ριντ, τον Νόμπου Ματσουχίσα κ.ά. να φορούν τις δημιουργίες του.
Μάλιστα κάποιες από τις δημιουργίες του αντιγράφηκαν κατά κόρον εντός και εκτός Ελλάδας. Οταν δε κάποια στιγμή συζήτησε αυτό το θέμα με τον φίλο του Κιθ Ρίτσαρντς λέγοντάς του ότι σκέφτεται να κυνηγήσει τους αντιγραφείς ο κιθαρίστας των Stones τού είπε: «Ποτέ δεν πας την τέχνη στα δικαστήρια».
Ηταν ο πρώτος μη Σκανδιναβός σχεδιαστής που προσέλαβε ο διάσημος οίκος Jensen και όταν αποφάσισε να πορευτεί πλέον μόνος του οι Δανοί τού ζήτησαν να τους παραδώσει τα σχέδια και τα καλούπια των αντικειμένων που είχε σχεδιάσει γι’ αυτούς.
Η είδηση τον βρήκε στο Κονέκτικατ, στο σπίτι του Κιθ Ρίτσαρντς που τον φιλοξενούσε.
Οταν ο Μηνάς τού το ανέφερε, θέλοντας να μάθει τη γνώμη του, ο κιθαρίστας των Rolling Stones ήταν κάτι παραπάνω από ξεκάθαρος: «Φίλε μου, ποτέ δεν δίνεις σε κανέναν τα master tapes (σ.σ.: οι πρωτότυπες ηχογραφήσεις στη μουσική ορολογία)όσο και αν επιμένει για οποιονδήποτε λόγο».
Πηγή protothema.gr