Μαρία Χανιώτη*: Δικαιοσύνη στην υγεία
Τις τελευταίες ημέρες πληροφορηθήκαμε όλοι για την παραίτηση του μοναδικού ειδικευόμενου γιατρού στη Σέριφο, λόγω της τραγικής κατάστασης που επικρατεί στη δημόσια Υγεία στις Κυκλάδες.
Επίσης, κατά την επίσκεψή μου στην Τήνο, στις 19 Απριλίου, έγινα η ίδια μάρτυρας όσων συμβαίνουν στο Κ.Υ. του νησιού και διαπίστωσα την τραγική κατάσταση μιλώντας με τους γιατρούς και τους νοσηλευτές. Όπως είχα αναφέρει: «[…] Δεν υπάρχει γενικός γιατρός, παθολόγος και ακτινολόγος. Οι εφημερίες βγαίνουν με τη μοναδική μικροβιολόγο, τον καρδιολόγο και την παιδίατρο εφόσον ο μοναδικός γενικός γιατρός παραιτήθηκε. Σχεδόν καθημερινά γίνονται διακομιδές αφού σχεδόν κανένα σοβαρό περιστατικό δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί (…)».
Πολλοί θα ρωτήσουν τώρα που είναι σε εξέλιξη ένα πρωτοφανές κύμα παραίτησης και φυγής γιατρών, «τι θα κάνετε εσείς;».
Ο ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. προτείνει:
1. Αντιμετώπιση της κρίσης στελέχωσης του ΕΣΥ με μηχανισμό αυτόματης και μόνιμης κάλυψης των κενών λόγω συνταξιοδότησης, μονιμοποίηση των συμβασιούχων, 15.000 στοχευμένες προσλήψεις σε βάθος 4ετίας, νέες ιατρικές εξειδικεύσεις, στήριξη της επιστημονικής έρευνας και νέο πλαίσιο συνεργασίας ΕΣΥ - Πανεπιστημίου.
2. Γενναία μισθολογική αναβάθμιση των γιατρών και των υπόλοιπων εργαζομένων του ΕΣΥ, ένταξη στα ΒΑΕ, εισαγωγικός μισθός 2.000 ευρώ καθαρά στους γιατρούς, νέα δέσμη κινήτρων (εργασιακών, οικονομικών, κοινωνικών εκπαιδευτικών, επιστημονικής εξέλιξης) για την παραμονή και ενίσχυση του ιατρικού δυναμικού στο ΕΣΥ.
3. Ειδικά κίνητρα για την προσέλκυση γιατρών στα νησιά αλλά και για τις ειδικότητες που είναι σε έλλειψη. Ένα νησιωτικό ΕΣΥ.
Τα κίνητρα είναι:
α. Οικονομικά: Ειδικό αφορολόγητο επίδομα αγόνου για ειδικευμένους γιατρούς ΕΣΥ για όλο το διάστημα της πραγματικής υπηρεσίας και το οποίο ορίζεται στα 1.000 ευρώ καθαρά (+50% αύξηση στον εισαγωγικό μισθό του ΕΣΥ). Εξομοίωση με τους αξιωματικούς των ενόπλων δυνάμεων σε ό,τι αφορά στη χρήση ΛΑΦ, στρατιωτικών πρατηρίων, πτητικών μέσων για μετακινήσεις, χρήση ξενώνων, κατασκηνώσεων κ.α. Στεγαστικά και φορολογικά κίνητρα.
β. Επιστημονικά: Δυνατότητα διενέργειας εξ αποστάσεως μεταπτυχιακού ή διδακτορικού κύκλου σπουδών, με ανάληψη του κόστους από το νοσοκομείο, με υποχρέωση του γιατρού για ισόχρονη τουλάχιστον παραμονή στο νοσοκομείο. Υποχρεωτική μετεκπαίδευση, ανά διετία σε τριτοβάθμιο νοσοκομείο της επιλογής του γιατρού, με ανάληψη της δαπάνης από το νοσοκομείο. Θεσμοθετημένη δυνατότητα μετακίνησης από το κέντρο στην περιφέρεια ομάδων ιατρών ή ιατρικών ειδικοτήτων για διενέργεια ιατρικών πράξεων.
γ. Διοικητικά: Νέοι Οργανισμοί στα νοσοκομεία των νησιών, με καθιέρωση τεσσάρων τουλάχιστον οργανικών θέσεων σε θέσεις αυξημένου φόρτου. Ταχύτερη μισθολογική εξέλιξη: μετά την παρέλευση επταετούς υπηρεσίας στη θέση αυτή, να παρέχεται η δυνατότητα τα χρόνια αυτά να υπολογίζονται με συντελεστή 2 για βαθμολογική εξέλιξη, με υποχρέωση του γιατρού να παραμένει για 10 χρόνια στο άγονο νοσοκομείο. Μετά τη δεκαετία, εξέλιξη σε θέση Συντονιστή Διευθυντή. Η δέσμη των μέτρων είναι απολύτως κοστολογημένη. Το συνολικό κόστος για τους γιατρούς που απαιτούνται για την κάλυψη των αναγκών των νησιωτικών και απομακρυσμένων περιοχών της χώρας υπολογίζεται περίπου στα 50 εκ. τον χρόνο (συνολικά και όχι μόνο για την μισθοδοσία).
4. Ενίσχυση των προϋπολογισμών του ΕΣΥ και του ΕΟΠΥΥ, με τελικό στόχο τη σύγκλιση με το μέσο ευρωπαϊκό όρο στις δημόσιες δαπάνες υγείας (7,5 % του ΑΕΠ).
5. Περιορισμός των ανισοτήτων στη φροντίδα υγείας μεταξύ Κέντρου και Περιφέρειας – Θέσπιση «υγειονομικού ισοδύναμου» και αποζημίωση των πολιτών για υπηρεσίες που χρειάζεται να μετακινηθούν εκτός τόπου κατοικίας για να έχουν πρόσβαση σε αυτές.
Δικαιοσύνη και στην υγεία. Δικαιοσύνη παντού!
*Υπ. Βουλευτής Κυκλάδων του ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ.