Από την πρώτη μέρα λειτουργίας του Paros 24, αποδείξαμε ότι θέλουμε να αποτελέσουμε έναν κόμβο ανταλλαγής απόψεων για το μέλλον του νησιού. Στην κατεύθυνση αυτή, σήμερα ανακοινώνουμε την έναρξη ενός κύκλου συνεντεύξεων με όλους τους θεσμικούς φορείς του νησιού. Επιλέξαμε ως πρώτο καλεσμένο τον δήμαρχο του νησιού κ. Μάρκο Κωβαίο. Αναμένεται να ακολουθήσουν όλοι οι κατέχοντες θέσεις ευθύνης (αντιπολίτευση, έπαρχος, σύλλογοι και άνθρωποι της κοινωνίας των πολιτών).
Συνέντευξη στον Δημήτρη Μπελδέκο
1. Ας ξεκινήσουμε από το θέμα των ημερών. Πριν λίγο καιρό το υπουργείο Παιδείας ενημέρωσε ότι πρέπει να υπάρξει σύμπτυξη τμημάτων τόσο στο Γυμνάσιο, όσο και στο ΕΠΑΛ Πάρου. Στην πρόσφατη συγκέντρωση διαμαρτυρίας των μαθητών αναφέρατε ότι θεωρείτε δίκαια τα αιτήματά τους. Έχετε προβεί σε επαφή με πολιτικούς και επιχειρησιακούς παράγοντες; Επίσης, ποια είναι τα επόμενα βήματά που σκοπεύετε να κάνετε ;
Από την πρώτη στιγμή που ενημερωθήκαμε για την αιφνίδια αυτή εξέλιξη, ενεργήσαμε άμεσα και θεσμικά. Με έγγραφο μας προς το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και την Υπουργό κ. Κεραμέως, τους καλέσαμε να ανακαλέσουν τη συγκεκριμένη άδικη και αδικαιολόγητη απόφαση. Συγκεκριμένα, εξηγήσαμε αναλυτικά τους λόγους για τους οποίους μια ενδεχόμενη σύμπτυξη των τμημάτων θα δυσχέραινε τόσο το εκπαιδευτικό έργων καθηγητών και μαθητών, όσο και την ορθή εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων απέναντι στον κορωνοϊό, σε μια περίοδο μάλιστα που εξουθένωσε σωματικά και κυρίως ψυχολογικά όλους μας. Παράλληλα, φροντίσαμε να προωθήσουμε στο Υπουργείο αυτούσιο το ψήφισμα με τα αιτήματα των μαθητών, ενημερώνοντας τους αρμόδιους ότι είμαστε έτοιμοι να συνδράμουμε για να βρεθούν προσφορότερες λύσεις, αντί να θέσουμε σε εφαρμογή με τη διαδικασία του κατεπείγοντος μια τόσο βεβιασμένη αλλαγή στις σχολικές μονάδες της τοπικής κοινωνίας. Σε τελευταία ενημέρωση που είχαμε από υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπουργείου πάντως, λάβαμε τη διαβεβαίωση ότι η σύμπτυξη δεν θα προχωρήσει, ενώ είμαστε εν αναμονή περαιτέρω επίσημων ανακοινώσεων και διευκρινίσεων για κάθε περίπτωση.
2. Παρά την ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, καθώς και την σύμφωνη γνώμη της πλειοψηφίας της τοπικής κοινωνίας, είδαμε μία μικρή μερίδα 22 κατοίκων (ως επί τω πλείστον κάτοικοι εξωτερικού) να προσφεύγει ενώπιον του ΣτΕ και να ζητάει ακύρωση του έργου. Αρχικά πόσο πιθανό είναι να χαθούν τα κονδύλια του ΕΣΠΑ λόγω της προσφυγής ; Δευτερευόντως, τι σκοπεύετε να κάνετε για να διαφυλάξετε τα συμφέροντα του Δήμου ; Ελλοχεύει στα αλήθεια ο κίνδυνος περί «Μυκονοποίησης της Πάρου» όπως διατείνονται οι «22» ;
Θέλω να είμαι ξεκάθαρος. Δεν κάνουμε βήμα πίσω και δεν θα επιτρέψουμε σε κανέναν να θέσει σε οποιονδήποτε κίνδυνο την πορεία εκτέλεσης του έργου. Το νέο Αεροδρόμιο αποτελεί διαχρονικό αίτημα του Παριανού λαού και των εκπροσώπων του τα τελευταία 30 χρόνια, οι οποίοι συνέβαλαν αποφασιστικά στις εξελίξεις για την υλοποίηση του. Πρόσφατα, το Δημοτικό Συμβούλιο Πάρου, σε πνεύμα ενότητας και μηδενικής ανοχής, εξέδωσε ομόφωνο ψήφισμα, καταδικάζοντας την πράξη της προσφυγής στο ΣτΕ και απαιτώντας από τους προσφεύγοντες να αποσύρουν την προσφυγή. Στο πλαίσιο αυτό, είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε τις προσπάθειες για τη διασφάλιση και την ομαλή ολοκλήρωση του νέου αεροδρομίου, χωρίς άλλες καθυστερήσεις που αποβαίνουν σε βάρος της ποιότητας ζωής των πολιτών της Πάρου.
Με βάση το ψήφισμα μας, για τη συνέχεια προγραμματίζουμε να αναθέσουμε την υπόθεση παρακολούθησης της προσφυγής και διαχείρισης όλων των συναφών νομικών θεμάτων που ανακύπτουν σε έμπειρο και εξειδικευμένο δικηγόρο. Ενώ παράλληλα έχουμε κοινοποιήσει τις αποφάσεις μας στον Υπουργό και τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, συντονίζοντας τις δράσεις μας με τους φορείς και τις αρμόδιες νομικές υπηρεσίες του Υπουργείου για τη δημιουργία αρραγούς μετώπου απέναντι σε όσους απεργάζονται τη ματαίωση του αεροδρομίου.
Από εκεί και πέρα, είμαστε οι πρώτοι που δεν θέλουμε να επικρατήσουν στο νησί μας φαινόμενα άκρατης μαζικοποίησης. Για τον λόγο αυτό, έχουμε επεξεργαστεί ένα μακρόπνοο σχεδιασμό που περιλαμβάνει ένα κεντρικό υποστηρικτικό σχεδιασμό προς υποστήριξη της σπουδαίας πρωτοβουλίας του νέου αεροδρομίου. Ενδεικτικά αναφέρω, τη μεταφορά του Εμπορικού Λιμένα, τη δρομολόγηση διαδοχικών έργων για την αναβάθμιση της παραγωγής νερού, των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης, των υποδομών και δικτύων επεξεργασίας λυμάτων, αλλά και έργα πνοής για τις πύλες εισόδου του νησιού, όπως είναι η βελτίωση και αναβάθμιση των τουριστικών και αλιευτικών καταφυγίων. Ταυτόχρονα, δίνουμε έμφαση και στον χωροταξικό σχεδιασμό και τη βιώσιμη αστική κινητικότητα. Όλα τα παραπάνω θα βοηθήσουν σημαντικά ώστε να διατηρηθεί ο παραδοσιακός χαρακτήρας του νησιού και να προστατεύεται το περιβάλλον του, ενώ οι κάτοικοι και οι επισκέπτες να απολαμβάνουν μια υψηλή ποιότητα ζωής.
3. Είναι αλήθεια ότι υπάρχει μεγάλο ζήτημα όσον αφορά το κυκλοφοριακό του νησιού ιδίως κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Υπάρχει τρόπος με ήπιες παρεμβάσεις να βελτιωθεί άμεσα η κατάσταση ; Και αν ναι, ποιες είναι αυτές ;
Κατ΄ αρχήν, οι Παριανοί μας εξέλεξαν όχι για να κάνουμε μια τυπική διαχείριση της καθημερινότητας, αλλά για να αναμορφώσουμε εκ βάθρων τον τόπο μας. Εμείς αυτό υποσχεθήκαμε, και αυτό κάνουμε πράξη. Από εκεί και πέρα, οι λύσεις έχουν ήδη δρομολογηθεί, θα πάρουν κάποιο χρόνο για να ολοκληρωθούν, σε κάθε περίπτωση όμως είμαστε εδώ για να υλοποιήσουμε τις δεσμεύσεις μας.
Το βασικότερο πρόβλημα του κυκλοφοριακού δημιουργείται στην Παροικιά, αφού η Πάρος διαθέτει μεγάλη εμπορική κίνηση καθημερινά, ένα φαινόμενο το οποίο γίνεται πράγματι εντονότερο τους καλοκαιρινούς μήνες. Έτσι, με σκοπό την επίλυση του, έχουμε εκπονήσει σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο ένα Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) με σημαντικές παρεμβάσεις, το οποίο είναι προϊόν διαβούλευσης με την τοπική κοινωνία και έχει πάρει ήδη το πράσινο φως από το Δημοτικό Συμβούλιο. Το μεγαλόπνοο αυτό έργο θα δώσει ανάσα στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Παροικιάς, βελτιώνοντας την προσβασιμότητα και τη μεταφορά προς, διαμέσου και εντός της αστικής περιοχής. Απαντώντας στην ερώτηση σας συνεπώς, δεν υπάρχουν ήπιες παρεμβάσεις, αλλά πιστή τήρηση των σφιχτών χρονοδιαγραμμάτων που επιβάλλει ο σχεδιασμός του ΣΒΑΚ, καθώς οι όποιες αντιδράσεις συντελούν στο να χάνεται πολύτιμος χρόνος.
4. Για να μείνω στο ίδιο θέμα, παρουσιάσατε το ΣΒΑΚ με σκοπό την αποσυμπίεση του λιμανιού και του κέντρου της Παροικιάς. Ωστόσο είδαμε αφ΄ενός την έντονη αντίδραση της αντιπολίτευσης του δήμου, και αφ΄ετέρου μίας μερίδας πολιτών, η οποία εστιάστηκε κυρίως στο θέμα της μετατροπής της πλατείας Αγ. Νικολάου σε στάση επιβίβασης για τα ΚΤΕΛ. Τί έχετε να δηλώσετε ;
Όλες οι επιμέρους πρωτοβουλίες που βρίσκονται σήμερα σε εξέλιξη εντάσσονται σε ένα ευρύτερο, ολιστικό σχέδιο μεγάλων παρεμβάσεων θα δώσουν νέα πνοή στην Παροικιά, συμβάλλοντας στην αποσυμφόρηση και την αναβάθμισή της ως παραδοσιακό οικισμό.
Ειδικότερα, βρισκόμαστε σε αναμονή για την έγκριση του Κεντρικού Σχεδιασμού του Λιμένα Παροικιάς από την ΕΣΑΛ (Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων) και στην τελική φάση μελετών για τη μεταφορά του Νέου Εμπορικού Λιμένα Πάρου από το παραλιακό μέτωπο της τελευταίας όπου βρίσκεται σήμερα, στην περιοχή Βαρούχας. Ακόμη, προχωράμε κανονικά με βάση όσα προβλέπει ο νόμος σε ενέργειες με σκοπό τη δημιουργία Νέου Επιβατικού Λιμένα, για την εξυπηρέτηση της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας και των κρουαζιερόπλοιων, καταθέτοντας το Τεχνικό Δελτίο της μελέτης στην Πρόσκληση του Υπουργείου Εσωτερικών για το Πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ.
Όσον αφορά το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο Δήμου Πάρου, έχει ενταχθεί στην επόμενη φάση των προγραμμάτων εκπόνησης των ΤΠΣ που εγκρίθηκαν από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) και αναμένεται η δημοπράτησή της μελέτης και η ολοκλήρωσής της ως το 2025. Την ίδια στιγμή, ο Δήμος Πάρου προτίθεται άμεσα να προκηρύξει τη Μελέτη Ρυμοτόμησης - Πράξη Εφαρμογής στο τμήμα του οικισμού της Παροικιάς στο οποίο έχει ακυρωθεί από το ΣΤΕ, όσο και στο τμήμα επέκτασης του οικισμού, όπως προβλέπεται στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο. Συνεπώς, μετά από το χρόνιο πρόβλημα που προέκυψε από τις δύο συνεχόμενες αποφάσεις ακύρωσης του ΣΤΕ, θα δοθεί και έμμεση λύση στην εύρυθμη κυκλοφορία των οχημάτων και θα οριοθετηθούν κοινόχρηστοι χώροι για τη δημιουργία σχολείων, πάρκων κλπ.
5. Στην κοινότητα Μάρπησσας υπάρχει ανησυχία, διότι όπως υποστηρίζουν δεν έχει υπάρξει ακόμα ενημέρωση από τον δήμο Πάρου για τον νέο εμπορικό λιμένα του νησιού μας, στη θέση «Καμινάκι». Συγκεκριμένα όπως αναφέρει σχετική ανακοίνωση, η κοινότητα είναι θετική για την κατασκευή του έργου, αλλά δεν επιθυμεί η διέλευση των οχημάτων να γίνεται μέσα από τους οικισμούς Μάρπησσα και Πίσω Λιβάδι. Υπάρχει κάποιο σχέδιο για δημιουργία νέου δρόμου προς το «Καμινάκι» ; Αν όχι, τα βαρέα οχήματα θα διέρχονται μέσα από τους οικισμούς, όπως προτείνεται σε παλαιό έγγραφο του δημάρχου Πάρου ;
Σχετικά με τη μεταφορά του Εμπορικού Λιμένα Παροικιάς στη θέση Καμινάκι, η εκπόνηση και έγκριση του συνόλου των μελετών καθώς και οτιδήποτε άλλο αφορά αυτή τη στιγμή το έργο, αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2022 από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, που έχει και την ευθύνη του έργου.
Έπειτα, η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, θα αποσταλεί άμεσα στους συναρμόδιους φορείς, για διαβούλευση και παροχή γνωμοδοτήσεων, οπότε τότε θα έχουμε μια πιο ξεκάθαρη εικόνα και θα είμαστε σε θέση να δούμε όλα τα επιμέρους ζητήματα επί τάπητος και να τα συζητήσουμε, προτού ακολουθήσει η δημοπράτηση του έργου και οι εργασίες κατασκευής του. Αναμφίβολα πάντως, η μεταφορά των εμπορικών δραστηριοτήτων στο Καμινάκι θα έχει σημαντικά οφέλη από κυκλοφοριακής και περιβαλλοντικής άποψης, καθώς και αποφυγής κινδύνων πρόκλησης ατυχημάτων στην Παροικιά.
6. Πρόσφατα είδαμε κινητικότητα και σε ό,τι έχει να κάνει και με τη μεταφορά του επιβατικού λιμανιού. Μάλιστα δημιουργήθηκε ομάδα προκαταρκτικής αξιολόγησης σημείων του νέου λιμανιού. Μπορείτε να μας πείτε ποια σημεία προτάθηκαν ;
Σύμφωνα με τη μελέτη της Α’ φάσης του Master Plan που παρουσιάστηκε το 2017 από τους εξειδικευμένους μελετητές με τους οποίους συνεργαζόμαστε, ο επιβατικός λιμένας της Παροικιάς προβλέπεται να είναι λειτουργικός σε βάθος 25ετίας, ωστόσο ήδη εντοπίζονται πλέον αδυναμίες, όσον αφορά στη δυνατότητα του να εξυπηρετεί τις συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες του νησιού.
Για τον λόγο αυτό, σχεδιάζουμε μεθοδικά και με το βλέμμα 25 χρόνια μπροστά τις επόμενες κινήσεις. Από το 2020 έχουμε ήδη εκκινήσει τις διαδικασίες για τη διερεύνηση της δυνατότητας να κατασκευαστεί σε άλλο σημείο του νησιού ένας σύγχρονος και διευρυμένος λιμένας που θα παρέχει βέλτιστες υπηρεσίες στα εξυπηρετούμενα μέρη.
Στο πλαίσιο αυτό, βρισκόμαστε σήμερα σε φάση αναμονής, περιμένοντας τις προτάσεις των μελετητών, οι οποίοι και θα μας υποδείξουν το κατάλληλο σημείο για τη μεταφορά του επιβατικού λιμένα σε άλλο σημείο του νησιού, με ικανοποιητική οδική πρόσβαση και σε απόσταση από προστατευόμενους οικισμούς.
Στη συνέχεια, μέσα από διαβούλευση με την τοπική κοινωνία, και μετά από τη σύμφωνη γνώμη του Δ.Σ. του Λιμενικού Ταμείου και του Δημοτικού Συμβουλίου Πάρου, θα ξεκινήσει η σύνταξη του Αναπτυξιακού Σχεδίου – Γενικού Προγραμματικού Σχεδίου (Master Plan) του Νέου Επιβατικού Λιμένα Πάρου στη θέση που θα έχει προκύψει κατόπιν της σχετικής διαβούλευσης. Σε κάθε περίπτωση, βασική προϋπόθεση για εμάς είναι να παραμείνουμε πρώτο λιμάνι προορισμού από τον Πειραιά.
7. Κλείνοντας, και με δεδομένο ότι διανύουμε το δεύτερο μισό της θητείας σας στο Δήμο Πάρου, ήθελα να σας ρωτήσω αν θα είστε εκ νέου υποψήφιος.
Η μοναδική μου προτεραιότητα αυτή τη στιγμή είναι η οργανωμένη υλοποίηση του προεκλογικού μας προγράμματος ώστε η Πάρος να γίνει ένας βιώσιμος ευρωπαϊκός προορισμός, τον οποίο θα απολαμβάνουν οι πολίτες καθημερινά και θα χαίρονται οι επισκέπτες. Είναι η μόνη έγνοια και ο σκοπός στον οποίο έχουμε αφιερωθεί εγώ και οι συνεργάτες μου. Από εκεί και πέρα, εγώ θα είμαι εδώ, στον τόπο μας, για να δίνω τους αγώνες στο πλευρό των Παριανών για τη βελτίωση της καθημερινότητας τους, όπως έκανα πάντα στη μέχρι τώρα πορεία μου.