Για "ύποπτα συμφέροντα" τα οποία αντιδρούν στην τουριστική ανάπτυξη της ανατολικής Πάρου, κάνει λόγο δημοσίευμα της ιστοσελίδας Zougla.gr, σχετικά με μια άδεια που έχει αιτηθεί η ναυτιλιακή εταιρεία SeaJets, για να δρομολογήσει ένα ταχύπλοό της στο Πίσω Λιβάδι της Πάρου, για να εξυπηρετεί τους ταξιδιώτες από και προς την Πάρο.
Όπως υποστηρίζει η ιστοσελίδα, θα ενώνει απευθείας το μικρό λιμάνι της Πάρου με τις υπόλοιπες Κυκλάδες και ότι τα δρομολόγια αυτά θα πραγματοποιούνται σε ώρες που κανένα άλλο πλοίο , καμίας άλλης ναυτιλιακής εταιρείας, δεν εκτελεί.
Επίσης θα ενώνει απευθείας το Πίσω Λιβάδι Πάρου με το αεροδρόμιο της Σαντορίνης, δίνοντας μία λύση σε εκείνους τους ταξιδιώτες που είτε δεν επιθυμούν είτε δεν έχουν τη δυνατότητα να μετακινηθούν εγκαίρως με δρομολόγια από το λιμάνι της Παροικιάς.
Επίσης, υποστηρίζει ότι το καθημερινό αυτό δρομολόγιο που ενώνει το Πίσω λιβάδι της Πάρου με τη Νάξο, την Ίο και τη Σαντορίνη θα συμβάλει σημαντικά στην αποσυμφόρηση του λιμανιού της Παροικιάς, που λειτουργεί στα όρια και δυσκολεύεται να σηκώσει αποτελεσματικά και με ασφάλεια τον θερινό φόρτο της ακτοπλοΐας.
Με αυτά τα δεδομένα θα ακουγόταν λογικό και οικονομικά ενδιαφέρον το γεγονός ότι μία ναυτιλιακή εταιρεία αναλαμβάνει να εξυπηρετήσει ένα πολυπληθές τουριστικό κοινό, που δεν είναι δυνατόν να εξυπηρετηθεί με άλλον τρόπο, δίνοντας μία μόνιμη λύση σε ένα υπαρκτό πρόβλημα.
"Αυτά ως προς τη λογική", σημειώνει η Zougla.gr, "διότι τελικά τα τοπικά συμφέροντα και ο ανορθολογισμός φαίνεται πώς φέρνουν εμπόδια σε κάποια αυτονόητα πράγματα που αφορούν την οικονομική ανάπτυξη αυτής της περιοχής του νησιού".
Κάνει λόγο για "κάποιοι επαγγελματίες που εκτελούν ημερήσιες εκδρομές σε συνεργασία με μία ομάδα γηγενών επαγγελματιών με μαγαζιά στην περιοχή του Πίσω Λιβαδιού εναντιώνονται στη χρήση του ομώνυμου αλιευτικού καταφυγίου με διάφορα προσχήματα".
Μάλιστα, επισημαίνεται ότι το θέμα έφθασε σε επίπεδο Δημοτικού Συμβουλίου της Πάρου, ενώ είχε προηγηθεί αίτηση της ναυτιλιακής εταιρείας την 1η Δεκεμβρίου του 2023. Τότε και είχε γνωμοδοτήσει θετικά η Κοινότητα της Μάρπησσας στις 8 Δεκεμβρίου του 2023.
Επίσης σημειώνεται: "Τώρα έρχονται να ανατρέψουν, τέλη Μαρτίου, όλα τα παραπάνω. Το αστείο είναι ότι όπως προκύπτει, υπάρχει άδεια χρηματοδοτούμενης άγονης γραμμής, η οποία λειτουργεί όλον τον χρόνο με συγκεκριμένο πλοίο το οποίο «δένει» σε αυτό το ίδιο το αλιευτικό καταφύγιο.
Γιατί όμως αντιδρά αυτή η τοπική επαγγελματική ομάδα στη λειτουργία του ταχυπλόου της SeaJets και μάλιστα με την κάλυψη των τοπικών αρχών; Το πράγμα είναι απλό. Τα πλοιάρια που εκτελούν τις ημερήσιες εκδρομές επί της ουσίας εκτελούν δρομολόγια. Επιθυμούν δηλαδή να υφαρπάξουν κομμάτι ακτοπλοΐας.
Εντύπωση προκαλεί, πως το Κοινοτικό Συμβούλιο Μάρπησσας δεν έλαβε καθόλου υπόψη τα οφέλη της τοπικής κοινωνίας από την τουριστική ανάπτυξη που θα προσφέρει αυτή η σύνδεση, αφού το ταχύπλοο θα συνδέει την Πάρο με τη Σαντορίνη σε μόλις 1 ώρα και 20 λεπτά.
Και σε ώρες που δεν υπάρχει σύνδεση. Συγκεκριμένα η άφιξη του ταχύπλοου στη Σαντορίνη πριν από τις 9.00 (4 ώρες νωρίτερα από το επόμενο πλοίο) προσφέρει τη δυνατότητα παραμονής μίας επιπλέον ημέρας στη Πάρο, καθώς οι τουρίστες πλέον έχουν τον απαραίτητο χρόνο να φύγουν την ίδια μέρα (και όχι την προηγούμενη) από την Πάρο προς τη Σαντορίνη για να είναι έγκαιρα στο διεθνές αεροδρόμιο της Σαντορίνης για την πτήση τους.
Το συγκεκριμένο δρομολόγιο προσφέρει και το αντίστοιχο πλεονέκτημα με τις διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, καθώς η αναχώρηση του ταχύπλοου από τη Σαντορίνη προς την Πάρο είναι στις 19.30 (4 ώρες αργότερα από το προηγούμενο πλοίο), προσφέροντας και πάλι τη δυνατότητα στους τουρίστες μίας επιπλέον ημέρας στην Πάρο, χωρίς το συγκεκριμένο δρομολόγιο θα έπρεπε να διανυκτερεύσουν στη Σαντορίνη.
Χωρίς το συγκεκριμένο δρομολόγιο και σε συνδυασμό με τη μειωμένη διαθεσιμότητα ξενοδοχείων στη Σαντορίνη αρκετοί από τους τουρίστες που αναφερόμαστε παραπάνω θα επιλέξουν άλλους προορισμούς, όπως Ίος, Νάξος, κτλ.
Είναι προφανές πώς εδώ κάτι το ύποπτο συμβαίνει για να συγκρούονται η λογική και το αυτονόητο με το παράλογο.
Αυτά και άλλα περίεργα συμβαίνουν όπως επί παραδείγματι ότι οι ιδιοκτήτες των πλοιαρίων ημερήσιων εκδρομών που αντιδρούν στην παρουσία του ταχυπλόου της SeaJets δεν είναι καν Παριανοί.
Κάποιοι λοιπόν στην ανατολική Πάρο έχουν πέσει θύματα περίεργων συμφερόντων και κακών συμβουλών που δεν έχουν σχέση ούτε με τον τόπο ούτε και με τους ανθρώπους του.
Επί παραδείγματι, από το ρεπορτάζ πληροφορούμεθα πώς μέλος του Λιμενικού Ταμείου, άκουσον – άκουσον, δήλωσε επαγγελματίας μπρόκερ ο οποίος κλείνει ταξιδάκια με τουριστικά σκάφη.
Αν λοιπόν με όλα αυτά τα οποία έχουν γίνει γνωστά, δεν αποφασιστεί να πραγματοποιηθεί το δρομολόγιο τότε είναι προφανές ότι κάτι ύποπτο συμβαίνει και θα πρέπει οι αρμόδιες αρχές να το εξετάσουν και να το διαλευκάνουν".
Η επιστολή του Κώστα Μπιζά στο Υπ. Ναυτιλίας
Στις 13 Μαρτίου 2024 ο δήμαρχος Πάρου, Κώστας Μπιζάς, έστειλε επιστολή στη Γενική Γραμματεία Ναυτιλίας & Λιμένων, ζητώντας πληροφόρηση για το θέμα, αναφέροντας τα εξής:
«Προσφάτως υπάρχει διάχυτη στην κοινωνία του νησιού μας μία ανεπίσημη πληροφόρηση ότι έχει υποβληθεί αίτημα στις υπηρεσίες του Υπουργείου σας, ειδικότερα στη Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών, για έγκριση δρομολόγησης επιβατηγού πλοίου της ακτοπλοΐας, πιθανότατα τον Μάιο 2024, στο Αλιευτικό Καταφύγιο Πίσω Λιβαδιού, Κοινότητας Μάρπησσας του Δήμου μας.
Η πληροφορία αυτή, έχει δημιουργήσει έντονη ανησυχία σε πολίτες και κατοίκους, κυρίως της νοτιοανατολικής Πάρου στην περιοχή της οποίας χωροθετείται η υπόψη λιμενική εγκατάσταση. Στην κατεύθυνση αυτή, έχει διακινηθεί προς υπογραφή από ομάδα πολιτών και κατοίκων έγγραφη διαμαρτυρία-καταγγελία για το θέμα με αποδέκτες -μεταξύ άλλων0 την πολιτική ηγεσία και την αρμόδια υπηρεσιακή δομή του Υπουργείου σας.
Ο Δήμος Πάρου και το εποπτευόμενο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Πάρου-Αντιπάρου, το οποίο έχει την ευθύνη διαχείρισης και εκμετάλλευσης του Αλιευτικού Καταφυγίου στο Πίσω Λιβάδι, δίνουν προτεραιότητα σε ζητήματα κανόνων ασφαλούς διακίνησης των κατοίκων και επισκεπτών με ταυτόχρονη διατήρηση της φυσιογνωμίας και των παραδοσιακών δραστηριοτήτων στα κατά τόπους φυσικά, οικιστικά και πολιτιστικά αξιοθέατα του νησιού μας.
Στο πλαίσιο αυτό παρακαλούμε για την επίσημη και έγκαιρη πληροφόρησή μας επί του θέματος, έτσι ώστε να προγραμματίσουμε τις ενέργειές μας στο πλαίσιο του θεσμικού ρόλου μας και των νόμιμων αρμοδιοτήτων μας».
Τί έγινε στη συνεδρίαση του Κοινοτικού Μάρπησσας
Όπως αναφέρει η "Φωνή της Πάρου" στη συνεδρίαση του Κοινοτικού Συμβουλίου Μάρπησσας, στις 20 Μαρτίου, από τον Σύλλογο Αλιέων Πάρου «Ο Άγιος Νικόλαος» παρών ήταν ο πρόεδρος, Δημήτρης Σκιαδάς και ο γραμματέας, Βασίλης Τριβυζάς, οι οποίοι δεν διαφώνησαν για την προσέγγιση του jet, αρκεί όπως τόνισαν να γίνει με σωστές προϋποθέσεις και να μην επηρεαστούν οι ψαράδες.
Ο κ. Σκιαδάς, μιλώντας ανέφερε μεταξύ άλλων: «Πρώτα απ’ όλα εμείς δεν θέλουμε σε καμία περίπτωση να επηρεαστούν οι ψαράδες. Εξάλλου, όπως γνωρίζεται σ’ ένα αλιευτικό καταφύγιο πρωταρχικό ρόλο έχουν τα αλιευτικά σκάφη και μετά τα επιβατικά. Ημερόπλοια δεν έχουν καμιά θέση, χωρίς ωστόσο να παίρνω προσωπική θέση. Για να είμαστε ειλικρινείς, ότι απόφαση και να παρθεί -είτε πούμε όχι, είτε πούμε ναι- εφόσον η εταιρεία πάρει τη γραμμή το πλοίο θα το βάλει. Επίσης, σέβομαι τις απόψεις ότι πρέπει πρώτα να δημιουργηθούν οι υποδομές ώστε να μην υπάρχουν περιβαλλοντικές επιπτώσεις και να μην πειραχτεί κανένας. Τώρα, πάντα σ’ ένα έργο και ειδικά σ’ ένα λιμάνι -όπως συμβαίνει και στην Παροικιά- κάποιοι είναι δυσαρεστημένοι και κάποιοι ευχαριστημένοι. Ότι και να πούμε, εδώ εμείς μόνο να γνωμοδοτήσουμε μπορούμε, τις αποφάσεις θα τις πάρουν άλλοι».
Η άποψη όσων είναι «κατά»
Από την πλευρά των διαφωνούντων μίλησε ως εκπρόσωπος ο Παναγιώτης Σιούνας, ο οποίος κατέθεσε τις απόψεις του για την δυσμενή εξέλιξη του Πίσω Λιβαδιού από την μετατροπή του αλιευτικού τουριστικού καταφυγίου σε λιμένα ακτοπλοΐας και δη ως δεύτερου επιβατικού λιμένα του νησιού. Παράλληλα έδωσε τους λόγους για τους οποίους είναι κατά, σημειώνοντας πως προκύπτουν οι παρακάτω κίνδυνοι:
«α. Να εκτεθούν σε υψηλό κίνδυνο οι επιβάτες των πλοίων που θα επιβιβάζονται και αποβιβάζονται, καθώς και οι λουόμενοι στις παραλίες του Λογαρά και του Πίσω Λιβαδιού και οι θαμώνες των καταστημάτων εστίασης επί του πεζοδρόμου και της αμμώδους παραλίας.
β. Να επιβαρυνθούν δραματικά οι περιβαλλοντικές συνθήκες στην ευρύτερη περιοχή του Πίσω Λιβαδιού και Λογαρά και να απομακρυνθεί κάθε δυνατότητα αειφόρου ανάπτυξης των.
γ. Να μετατραπεί το γραφικό Πίσω Λιβάδι, από ήρεμος παραθεριστικός προορισμός, σε λιμάνι έντασης με ταχεία κυκλοφορία επιβατών και οχημάτων.
δ. Να εξαφανιστεί η γραφικότητα και να καταστραφεί το ήρεμο περιβάλλον του όρμου Πίσω Λιβαδιού και των οικισμών Πίσω Λιβάδι και Λογαρά.
ε. Να μετατραπούν οι επιχειρήσεις επισιτισμού που λειτουργούν, από παραδοσιακές ταβέρνες (τοπική κουζίνα) σε fast food.
στ. Να αλλαχθεί η κατεύθυνση των χώρων διαμονής και φιλοξενίας από παραθεριστικός προορισμός σε ημερήσιος».
Η άποψη όσων είναι «υπέρ»
Ως εκπρόσωπος στη συνεδρίαση όσων υπέγραψαν υπέρ, μίλησε ο Μανώλης Ραγκούσης, ο οποίος επισήμανε ότι αν τελικά η απόφαση είναι θετική και έρθει το jet στο Πίσω Λιβάδι, τότε θα μπορέσει ν’ αναδειχθεί περισσότερο το ανατολικό κομμάτι του νησιού, ενώ μεταξύ άλλων είπε και τα εξής: «Στο Πίσω Λιβάδι και στη γύρω περιοχή υπάρχουν επιχειρήσεις και ενοικιαζόμενα δωμάτια που φυτοζωούν, δεν κάνουν όλα καλό τζίρο. Και αυτά θέλουν περισσότερο μεγαλύτερη τουριστική περίοδο και περισσότερο κόσμο. Παρόμοια καραβάκια με το jet έρχονται κι άλλα τους καλοκαιρινούς μήνες, που φέρνουν κόσμο, αυτά δεν ενοχλούν; Από αυτά δεν υπάρχουν κίνδυνοι; Αν θέλουμε τουρισμό και ανάπτυξη της περιοχής, πρέπει να κοιτάμε μπροστά. Ή θα έχουμε ανοδική πορεία ή θα γυρίσουμε 40 χρόνια πίσω και θα κλείσουμε τα μαγαζιά. Αυτό θέλουμε; Η Πάρος έχει αλλάξει μορφή, και τώρα είναι ευκαιρία να δούμε τις υποδομές μας και να πιέσουμε να γίνουν έργα. Στο Πίσω Λιβάδι έχουμε ακόμα προβλήματα με τα σκουπίδια και με τον φωτισμό, αλλά εκεί δεν μίλησε κανείς, δεν αντέδρασε κανείς να μαζέψει υπογραφές, γιατί οι περισσότεροι είναι βολεμένοι».