Αλλη μια δύσκολη μέρα φαίνεται ότι ήταν η χθεσινή για τη Σαντορίνη, καθώς περίπου 11.000 ημερήσιοι ταξιδιώτες κρουαζιέρας κατέφθασαν στο νησί, επιτονίζοντας τα όρια των υποδομών του, αλλά και εκείνα της ποιότητας ζωής των κατοίκων και των ήδη πολλών επισκεπτών του.

Τα όρια στις αφίξεις των κρουαζιερόπλοιων στη Σαντορίνη είναι θέμα που επανέρχεται στην επικαιρότητα και αναδεικνύει την ανάγκη της ρύθμισής του, ώστε να μην αμαυρωθεί η εικόνα του νησιού ως τουριστικού προορισμού.

Ηδη, στη χθεσινή ευρεία σύσκεψη όπου συμμετείχαν υψηλόβαθμοι εκπρόσωποι των υπουργείων Υποδομών, Εμπορικής Ναυτιλίας, Τουρισμού, ο δήμαρχος Θήρας, ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου και οι βουλευτές των Κυκλάδων, τέθηκαν επείγοντα ζητήματα. Μεταξύ αυτών και η κρουαζιέρα.

Η πρόταση του δημάρχου

Οπως λέει στην «Καθημερινή» ο δήμαρχος του νησιού, Νίκος Ζώρζος, ήταν η πρώτη από τις πολλές συσκέψεις που θα ακολουθήσουν, όπου κυρίως τέθηκε το πλαίσιο του διαλόγου. Η πρόταση του δημάρχου, που στηρίζεται, σύμφωνα με τον ίδιο, στις παραινέσεις της Διεθνούς Ενωσης Κρουαζιέρας (CLIA) και σε έρευνα του Πανεπιστημίου Αιγαίου, είναι ότι οι επιβάτες κρουαζιέρας που ελλιμενίζονται στη Σαντορίνη δεν θα πρέπει να ξεπερνούν τις 8.000 ημερησίως, ώστε να είναι βιώσιμο το νησί, οι κάτοικοι και ο τουρισμός του. «Από το 2025 το πλαφόν θα τεθεί εκ νέου σε ισχύ, προκειμένου το νησί μας να παραμείνει ιδιαίτερος προορισμός. Εξάλλου, όπως είπε η υπουργός Ολγα Κεφαλογιάννη, η Σαντορίνη ήταν η “ατμομηχανή” του τουρισμού μετά την πανδημία», επισημαίνει ο Νίκος Ζώρζος.

Ο δήμαρχος της Σαντορίνης, πάντως, σημειώνει ότι επειδή ήταν αδύνατον να περιοριστεί η κρουαζιέρα από φέτος, μια και οι αφίξεις οργανώνονται ένα ή δύο χρόνια νωρίτερα, η δημοτική αρχή κατάφερε, όπως λέει, να μειώσει τις δύσκολες μέρες –κατά τις οποίες οι επισκέπτες της κρουαζιέρας ξεπερνούν τις 10.000-11.000– από 63 πέρυσι σε 48 φέτος.

«Εμφραγμα» στη Σαντορίνη-1

Μάλιστα, στο ίδιο πλαίσιο δημιουργήθηκε χθες και ένα «επεισόδιο» με τον πρόεδρο της δημοτικής κοινότητας Θήρας, Παναγιώτη Καβαλλάρη, ο οποίος δημοσίευσε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ανακοίνωση, η οποία ανέφερε: «Αλλη μια δύσκολη μέρα για την πόλη και το νησί μας με την έλευση 17.000 επισκεπτών από τα κρουαζιερόπλοια. Παρακαλούμε την προσοχή σας και όσο μπορούμε ελαττώνουμε τις μετακινήσεις μας». Οπως ήταν αναμενόμενο, η ανακοίνωση σήκωσε κουρνιαχτό – μέχρι που ορισμένοι έκαναν λόγο για… lockdown των κατοίκων και των τουριστών για χάρη του τουρισμού.

Η ανάρτηση κατέβηκε εντός ολίγων ωρών, ενώ ο δήμαρχος Σαντορίνης έκανε λόγο για κίνηση από υπερβάλλοντα ζήλο εκ μέρους του Παναγιώτη Καβαλλάρη.

Προβλήματα λόγω υπερτουρισμού από τη Σαντορίνη μέχρι τη Βενετία

Ανάγκη ρύθμισης

Κατά τα λοιπά, στη χθεσινή ευρεία σύσκεψη ο δήμαρχος υποστήριξε ότι το νησί του δεν θα αντιμετωπίσει ιδιαίτερα προβλήματα με την κρουαζιέρα εάν εκείνη ρυθμιστεί. Ωστόσο, δεν παρέλειψε να τονίσει στους παρευρισκομένους ότι τα ζητήματα που επείγει να επιλυθούν είναι η κατασκευή του νέου λιμανιού στον Μονόλιθο, για το οποίο εκκρεμεί απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του ΑΔΜΗΕ για τη μεταφορά υπάρχοντος καλωδίου που μεταφέρει ενέργεια από τη Μήλο. «Η Σαντορίνη έχει, εξάλλου, ενεργειακά αποθέματα για τα επόμενα δύο χρόνια», όπως επισημαίνει ο κ. Ζώρζος.

«Εμφραγμα» στη Σαντορίνη-2

Παράλληλα, ο δήμαρχος υπογράμμισε το νέο, βιώσιμο πλαίσιο του πολεοδομικού κανονισμού και των υποδομών του νησιού. «Ζητούμε να μην αδειοδοτηθεί ούτε μία νέα κλίνη, να αυστηροποιηθεί το πλαίσιο του Airbnb και να ελεγχθούν οι στρατηγικές επενδύσεις. Το κυριότερο, να μειωθούν οι “κενές” μέρες μεταξύ της λήξης και της εκ νέου επιβολής της ετήσιας, επαναλαμβανόμενης αναστολής της έκδοσης αδειών για εκτός σχεδίου δόμηση, καθώς το δεκαπενθήμερο “παραθυράκι” αφήνει κενό νόμου και στο μεταξύ εκδίδονται άδειες για χιλιάδες τ.μ.».

Πηγή: Καθημερινή